تبلیغات
paradise of God

paradise of God
خالق من بهشتی دارد،نزدیک و زیبا و بزرگ ...
بسم الله الرحمن الرحیم

فَمَنْ حَاجَّک فیه مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَکمْ وَ نِساءَنَا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنفُسنَا وَ أَنفُسکُمْ ثُمَّ نَبْتهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَت اللَّهِ عَلی الْکذِبِینَ

 به کسانی (مسیحیان نجران) که بعد از آن (حجت روشن درباره عبد بودن حضرت عیسی علیه السلام) با تو مجادله می کنند بگو: بیایید ما فرزندان خود را دعوت می‌کنیم شما هم فرزندان خود را، ما زنان خویش را دعوت می‌کنیم شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت می‌کنیم شما نیز نفوس خود را؛ آنگاه مباهله می‌کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار می‌دهیم.

سرپرستی هیأت نجرانی را ابوحارثه اسقف بزرگ نجران، بر عهده دارد. او نگاهی به شرحبیل و دیگر همراهان خود می‌اندازد و با پیامبر شروع به سخن گفتن می‌كند: «چندی پیش نامه‌ای از شما به دست ما رسید، آمدیم تا از نزدیك، حرف‌های شما را بشنویم.»

پیامبر می‌فرماید: «آنچه من از شما خواسته‌ام، پذیرش اسلام و پرستش خدای یگانه است.»
و برای معرفی اسلام، آیاتی از قرآن را برایشان می‌خواند.

اسقف اعظم پاسخ می‌دهد: «اگر منظور از پذیرش اسلام، ایمان به خداست، ما قبلاً به خدا ایمان آورده‌ایم و به احكام او عمل می‌كنیم.»

پیامبر می‌فرماید:«پذیرش اسلام، علایمی دارد كه با آنچه شما معتقدید و انجام می‌دهید، سازگاری ندارد. شما برای خدا فرزند قائلید و مسیح را خدا می‌دانید، در حالی كه این اعتقاد،‌ با پرستش خدای یگانه متفاوت است.»
اسقف برای لحظاتی سكوت می‌كند و در ذهن دنبال پاسخی مناسب می‌گردد.

یكی دیگر از بزرگان مسیحی كه اسقف را درمانده در جواب می‌بیند، به یاری‌اش می‌آید و پاسخ می‌دهد: «مسیح به این دلیل فرزند خداست كه مادر او مریم، بدون این كه با كسی ازدواج كند، او را به دنیا آورد. این نشان می‌دهد كه او باید خدای جهان باشد.»

بقیه در ادامه مطلب

پیامبر لحظه‌ای سكوت می‌كند.

ناگهان فرشته وحی نازل می‌شود و پاسخ این كلام را از جانب خداوند برای پیامبر می‌آورد. پیامبر بلافاصله پیام خداوند را برای آنان بازگو می‌كند: «وضع حضرت عیسی در پیشگاه خداوند، همانند حضرت آدم است كه او را به قدرت خود از خاك آفرید...»

و توضیح می‌دهد كه «اگر نداشتن پدر دلالت بر خدایی كند، حضرت آدم كه نه پدر داشت و نه مادر، بیشتر شایسته مقام خدایی است. در حالی كه چنین نیست و هر دو بنده و مخلوق خداوند هستند.»

اسقف اعظم : «ما قانع نشدیم. تنها راهی كه برای اثبات حقیقت باقی می‌ماند، این است كه با هم مباهله كنیم. یعنی ما و شما دست به دعا برداریم و از خداوند بخواهیم كه هر كس خلاف می‌گوید‌، به عذاب خداوند گرفتار شود.»

چشم به دهان پیامبر می‌دوزند تا پاسخ او را بشنوند.

باز فرشته وحی فرود می‌آید و پیام خداوند را به پیامبر می‌رساند. پیام این است:
«هر كس پس از روشن شدن حقیقت، با تو به انكار و مجادله برخیزد، (به مباهله دعوتش كن) بگو بیایید، شما فرزندانتان را بیاورید و ما هم فرزندانمان، شما زنانتان را بیاورید و ما هم زنانمان. شما جان‌هایتان را بیاورید و ما هم جان‌هایمان،‌ سپس با تضرع به درگاه خدا رویم و لعنت او را بر دروغ‌گویان طلب كنیم.»

زمان مراسم مباهله، صبح روز بعد و مكان آن صحرای بیرون مدینه تعیین می‌شود.

                                                                   *****

صبح است، شصت دانشمند مسیحی در بیرون مدینه ایستاده‌اند و چشم به دروازه مدینه دوخته‌اند تا محمد با لشكری از یاران خود، از شهر خارج شود و در مراسم مباهله حضور پیدا كند.

لحظات انتظار سپری می‌شود و پیامبر در حالی كه حسین علیه السلام را در آغوش دارد و دست حسن علیه السلام را در دست، از دروازه مدینه خارج می‌شود. پشت سر او تنها یك مرد و زن دیده می‌شوند. این مرد علی علیه السلام است و این زن فاطمه سلام الله علیها.

شرحبیل به اسقف می‌گوید: نگاه كن. او فقط دختر، داماد و دو نوة خود را به همراه آورده است.

اسقف كه صدایش از التهاب می‌لرزد، می‌گوید:

 « همین نشان حقانیت است. به جای این كه لشكری را برای مباهله بیاورد، فقط عزیزان و نزدیكان خود را آورده است، پیداست به حقانیت دعوت خود مطمئن است كه عزیزترین كسانش را سپر بلا ساخته است.»

شرحبیل می‌گوید: «دیروز محمد گفت كه فرزندانمان و زنانمان و جان‌هایمان. پیداست كه علی را به عنوان جان خود همراه آورده است.»

 «آری، علی برای محمد از جان عزیزتر است. در كتاب‌های قدیمی ما، نام او به عنوان وصی و جانشین او آمده است.»

 

در این حال، چندین نفر از مسیحیان خود را به اسقف می‌رسانند و با نگرانی و اضطراب می‌گویند:

«ما به این مباهله تن نمی‌دهیم. چرا كه عذاب خدا را برای خود حتمی می‌شماریم.»

اسقف در مقابل پیامبر، با خضوع و تواضع، سرش را به زیر می‌افكند و می‌گوید: «ما را از مباهله معاف كنید. هر شرطی كه داشته باشید، قبول می‌كنیم.»

پیامبر با بزرگواری و مهربانی، انصرافشان را از مباهله می‌پذیرد و می‌پذیرد كه به ازای پرداخت مالیات، از جان و مال آنان و مردم نجران، در مقابل دشمنان، محافظت كند.

خبر این واقعه، به سرعت در میان مسیحیان نجران و دیگر مناطق پخش می‌شود و مسیحیان حقیقت‌جو را به مدینه پیامبر سوق می‌دهد.


واقعه مباهله در نظر اهل سنت:

1. احمد بن حنبل نقل می‏کند:«هنگامی که این آیه نازل شد پیامبر (صلی الله علیه و آله)، علی، فاطمه، حسن و حسین (علیهم السلام) را خواست، آن‏گاه عرض کرد: بار خدایا اینان اهل بیت من هستند.
2. مسلم نقل کرده که معاویة بن ابوسفیان سعد بن أبی وقّاص را خواست و به او گفت: چه چیز تو را مانع شده که ابوتراب را سب کنی؟ گفت: سه فضیلت را رسول خدا صلی الله علیه وآله درباره علی‏(ع) بیان داشته که با وجود آن‏ها هرگز او را سب نخواهم کرد، و اگر یکی از آن‏ها برای من بود از شترهای قرمز نزد من ارزشمندتر بود... هنگامی که این آیه نازل شد «فَقُلْ تَعالَوْا...» رسول خدا(ص) علی و فاطمه و حسن و حسین‏«علیهم السلام» را خواست و عرض کرد: بار خدایا! اینان اهل من هستند.

نتایج:

1.مصادیق اهل بیت علیهم السلام:

راویان اهل سنت تصریح کرده‌اند که حضرت رسول صلی الله علیه و آله بعد از آوردن اهل بیتشان برای مباهله دعا فرمودند : (اللّهمّ هؤلآء أهلی).پس مصداق اهل بیت در تمام آیات قرآن و احادیث نبوی مشخص می شود.

2. هم ارز قرار دادن حضرت علی علیه السلام با نفس پیامبر صلی الله علیه و آله دلالت بر مقام ویژه ایشان هم تراز با پیامبر(به استثنای مقام دریافت وحی) دارد و تمام کمالات حضرت محمد صلی الله و علیه و آله برای ایشان ثابت است جز مقام نبوت پس بر مسلمانان واجب است از ایشان اطاعت کنند.

3.امام علی(ع)، فاطمه زهرا(س)، امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، در نزد پیامبر اسلام(ص) شأن و منزلت بسیار ویژه ای داشتند.


 
4. مفسران مذهب اهل بیت(ع) و اهل سنت، همگی مصادیق آیه مباهله را پیامبر اسلام(ص) علی بن ابی طالب(ع)، فاطمه زهرا، امام حسن و امام حسین(ع) می دانند و هیچ یک از آن‌ها شخص دیگری را در این امر با آن‌ها شریک نمی‌پندارند.


5. امام حسن(ع) و امام حسین(ع) پسران رسول گرامی اسلام(ص) محسوب می‌شوند.

6.برخلاف تصور برخی که می‌گویند: دین اسلام عملاً دین و آیین مربوط به مردان است و زنان در آن به حساب نیامده‌اند، زنان در مواقع حساس و خطیر، به سهم خود در پیشبرد اهداف مقدس اسلامی مؤثر بودند و در کنار مردان در برابر مخالفان اسلام ایستاده‌اند. حضور حضرت فاطمه(س) در جریان مباهله، دلیل روشن این مطلب است.


7.دعوت هیأت مسیحیان منطقه نجران برای مباهله به دستور الهی و پیامبر اسلام(ص) دلیل آشکار برتری دین مبین اسلام و حقانیت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص) است، والا دین و پیامبر غیر حقیقی نمی‌تواند مخالف خود را این گونه به مباهله و ملاعنه دعوت نماید

8.  آزادی معنوی:

جهت دیگرى كه براى بررسى و تحلیل این واقعه تاریخى وجود دارد و از میان مستشرقین نظر پروفسور لویى ماسینیون را به خود جلب كرده است، امضاء صلح‌نامه‌ای میان پیامبر اسلام و مسیحیان نجران است كه از نظر این استاد به معناى امضاء پیمان‏نامه سیاسى عدم تعرض به مسیحیان در سراسر سرزمین‌های اسلامى است و رعایت آن براى جانشینان آن حضرت نیز لازم بود. و شاید او درصدد القاء این مطلب باشد كه پیامبر اسلام بدین طریق مسیحیان را در التزام به دین خود آزاد گذاشت و بدین وسیله حضور آنان را در میان مسلمانان تا زمانى كه رفتار مسالمت‌جویانه داشته باشند به رسمیت شناخته است.

 

ماسینیون در اواخر رساله خود به سراغ عقاید خرافى برخى فرقه‏هاى اسلامى مانند فرقه نصیریه و شیعیان خطابى و دروزى رفته و بر اساس باورهاى آن‌ها به نقش سلمان فارسى به عنوان یك عنصر ایرانى كه نماینده تمدن كهن ایرانى است و به عنوان یك تازه مسلمانى كه سابقه طولانى در مسیحیت داشته و با مسیح و محمد (ص) هر دو آشنا و اكنون پل ارتباطى میان اسلام و مسیحیت گردیده است، توجه پیدا كرده است. ولى ما نمى‏دانیم چرا او از میان همه زوایاى قابل تأمل این حادثه تنها از این دو زاویه به مطالعه واقعه مباهله پرداخته است و او در نهایت درصدد اثبات چه امرى است؟

به هر صورت جاى آن دارد كه در اطراف واقعه مباهله تحقیق و تدقیق بیشترى صورت گیرد و نقاط اصلى این واقعه كه چون واقعه غدیرخم مسلم و غیرقابل خدشه است، روشن شود، چرا كه مباهله سندى جاودان بر حقانیت اسلام و شاهدى غیر قابل انكار بر اصالت و استحكام بناى همیشه استوار تشیع راستین است.


«بازخوانی ماجرای روز مباهله» کاری از گروه نشریه کانون مهدویت دانشگاه فردوسی مشهد




طبقه بندی: داستان ها،
[ جمعه 19 آبان 1391 ] [ 09:21 ] [ virtuous ]
درباره وبلاگ

سلام دوستان عزیز، از این که به وبلاگ بهشت خدا سرزدید ممنونم. امیدوارم با نظرات خودتون در بهتر شدن وبلاگ،ما را یاری کنید .
نظر سنجی
  • عملکرد وبلاگ بهشت خدا را چه گونه ارزیابی میکنید؟




  • امار سایت
    بازدیدهای امروز : نفر
    بازدیدهای دیروز : نفر
    كل بازدیدها : نفر
    بازدید این ماه : نفر
    بازدید ماه قبل : نفر
    تعداد نویسندگان : عدد
    كل مطالب : عدد
    آخرین بروز رسانی :
    امکانات وب